Totaal aantal pageviews

zondag 29 mei 2011

Doerak Ding 19: genealogie 2.0


Een verwoed genealoog vertelde me ooit dat genealogie een zeer besmettelijk virus is. Ik geloof hem graag en zal proberen zo lang mogelijk dat virus uit de weg te gaan. Vrij onschuldig lijken me in dit geval de netwerksites waarop je je stamboomgegevens kunt invoeren. Het voorwerk doe je eerst via Genlias.

Bij My Heritage (gratis, privé en beveiligd) snelt je, nadat je je echte naam (omajak lukt niet) hebt ingevuld, de rekening al tegemoet voor de pro-versie. Ga je voor gratis dan kun je je familie tot 250 personen invoeren. Lijkt me een aardige bescherming tegen het genvirus.
Wil je gebruik maken van de zoekoptie om gelijknamige personen op te snorren dan vraagt het programma je een component te installeren. Doe ik maar even niet. Je kunt een ‘family Tree Builder’ en een familiewerkbalk downloaden, evenals alle functies bekijken die het programma biedt. Een wat facebook-achtige uitstraling heeft de gebeurtenissenkalender waardoor je nooit een verjaardag meer hoeft te missen. Via je interesses kun je met gelijkdenkenden in contact komen. Als toetje wordt een heuse website voor je gegenereerd, met kalender en familienieuws. Ziet er allemaal fris en aantrekkelijk uit, heel wat anders dan die logge genealogische programma's die uit de DOS periode stammen. My Heritage biedt wat leuke extra’s waaronder een tijdslijn die instelbaar is van een week tot een millennium. Wel wat zielig om mijn wiegje daar vervolgens wat verloren te zien staan. Gauw aan wat anders denken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten