Totaal aantal pageviews

dinsdag 3 mei 2011

Doerak Ding 16: blabla en uhhuh

Jammer, de twee instellingen BHIC (evaluatie wijst iets anders uit, dus wie ben ik) en Gemeentearchief Rotterdam zijn niet online terwijl ze op hun site aangeven dit wel te zijn.
Zeeuws Archief was online, maar na vier keer een vraag stellen heb ik het opgegeven. Zo moet het duidelijk niet. Maak je 'onlinetijd' liever niet te lang en wees op die momenten daadwerkelijk beschikbaar.

Skype heb ik een paar jaar geleden eens geprobeerd op mijn oude laptop. Beeld en geluid liepen absoluut niet synchroon waardoor het jeugdige familielid aan de andere kant al snel de belangstelling verloor. Dat zou nu beter moeten lukken.

Meebo geïnstalleerd. Handig is de Meebo melder die standby blijft ook al sluit je je browser af. Dus wie vandaag (dinsdag) even een praatje met me wil maken tussen 7.30 en 16.00 uur heeft grote kans dat dit lukt.

Je kunt ook met meerdere mensen tegelijk chatten. Wanneer je hiervoor in aanmerking wilt komen moet je je onder een nieuw emailadres registreren omdat je de andere al aan de standaardMebo hebt opgeofferd. En je kunt mobiel, vanzelf.

Via GMail chat ik zo heel af en toe met familie als ik zie dat ze online zijn. Is wel grappig, meer niet. Nu eens proberen om zo'n badge in mijn blog te weven.

Zo'n badge toevoegen stelt niks voor, maar het werkt niet.

I am a Google lover

3 opmerkingen:

  1. Maf dat de badge het niet doet. Jammer dat ik niet online was om te chatten ;-) Ik zie de chatback wel op je Blog, trouwens. Vond het zelf wel verwarrend waar je je moet aanmelden, wil iemand met je kunnen chatten. Ik heb meeboo niet geïnstalleerd (om Adri niet op de kast te jagen), maar ben wel benieuwd hoe het eruit ziet en wat het toevoegt.
    Zie jij binnen de sites die je onderhoudt ergens een nuttige plek voor een chatfunctie? Freedomtrail ten tijde van de herdenkingen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n chatfunctie zou ik eerder een vaste plek geven op een site en niet voor even beschikbaar stellen. Hoe geef je bij de FT aan dat je deze mogelijkheid ineens een paar dagen biedt en krijg je dan geen vragen over hoe je met welke busdienst op de plek van de herdenkingen kunt komen of iets in die trend? Voor de FT lijkt mij persoonlijk een chatfunctie niet heel veel toevoegen. Vaak resulteren de gestelde vragen in diepgaander onderzoek, iets wat je niet even snel op het moment van een chat kunt doen. De functie werkt dan eerder tegen zichzelf. Vraag je via de chat ook nog even het e-mailadres op voor je antwoord en vergeet je niet dit adres foutloos te noteren? Alles bij elkaar lijkt mail me een geschikter medium.

    Iets dergelijks verwacht ik bij Inlichtingen. De binnenkomende vragen per mail schuiven naar ‘achteren’ omdat de medewerker de chat voorrang gaat verlenen. (Net als die binnenkomende telefoontjes aan een balie waar je net je vraag hebt gelanceerd.) Waaruit bestaan die vragen? Staat het antwoord al niet breedvoerig op onze gebruiksvriendelijke site? Of vragen waarvoor ook diepgaander onderzoek nodig is? Lijkt me een aardige discussie voor de afdeling Publiek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe je omgaat met chat is een kwestie van afspraken maken en prioriteiten stellen. Als je merkt dat een klant sneller bij zijn doel komt doordat je hem via de chat te woord staat, terwijl het afhandelen van vragen per mail (en er komen soms echte vele A4tjes met onderzoeksresultaat mee met de vraag daar 'even' doorheen te lezen) veel meer tijd kosten, denk ik dat je gaat proberen een klant aan te moedigen de chat te gebruiken. Het succes hangt natuurlijk af van hoe het bevalt en of het ook voor de klant sneller werkt...

    BeantwoordenVerwijderen