Totaal aantal pageviews

maandag 30 mei 2011

Doerak Ding 20: Footnote, een sociaal archiefnetwerk


Wat ik van Footnote vind kan ik pas beantwoorden wanneer ik alle mogelijkheden heb uitgeprobeerd, maar ik kan me voorstellen dat iemand de geboden opties te talrijk vindt en een echte onderzoeker gruwt waarschijnlijk van de ondeskundige inbreng in dit geheel. Zou dit de reden zijn dat mijn afbeelding van het kanon van de 'quard boat of the port of Alexandria' uit de spotlights is gehaald? Ik vroeg me af of zo'n zeilbootje de druk van een wegschietende kanonskogel wel aan kon.

Het is even wennen om de gegevens van overleden mensen zo uitgebreid op internet te plaatsen want de persoon in kwestie kan hier niets meer tegenin brengen. Maar een groot voordeel en wellicht troost voor nabestaanden lijkt me dat door die inbreng van anderen hun dierbare hen meer ‘vertelt’ over zijn/haar leven. De nabestaanden zouden hiervan geen weet hebben zonder dit medium.

In de onafhankelijkheidsverklaring vond ik een sterke annotatie: Quarlus is niet goed wijs. Hierdoor durfde ik ook een steentje bij te dragen door de handtekening van Carter Braxton van een opmerking te voorzien inclusief een link naar Wikipedia.

Via Footnotes twitter kwam ik op een slimme kaart over conflicthistory terecht waarop markers waren geprikt. Wanneer je met de muis over zo’n marker heen gaat wordt een lijntje uitgegooid naar een info-veld. Hier onder staat meer informatie te lezen en je kunt hiervandaan vervolgens weer naar een andere plek op de wereld gelinkt worden.
Zou dit wat zijn voor de MijnGelderland-site? Nu weet ik niet hoe al dit moois op een mobieltje wordt gepresenteerd want de MG-site wordt hier namelijk voor klaargestoomd. Verder zie ik mogelijkheden voor de Freedom Trail en Ontmoet je wijk die op dit moment via Google Maps de wereld rond gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten