Totaal aantal pageviews

dinsdag 17 mei 2011

Doerak Ding 17: Sociale netwerken en wat er in te doen is


Heel lang geleden, toen de monitoren nog zwaar en onhandig waren, bracht ik mijn even zo onhandige pc naar een computershop aan de Amsterdamseweg in Arnhem. Twee enorme staldeuren gaven geopend te kennen dat je welkom was. Tijdens het wachten hoorde ik iemand zo hartverscheurend hoesten dat ik onwillekeurig om me heen keek of ik misschien hulp moest bieden. Geen mens te zien totdat ik een kromgebogen kat zag die, met zijn nagels ver in de stof van de bank verankerd, op het ritme van het angstaanjagende geluid bewoog.

Van een medewerker hoorde ik dat het dier elke werkdag de winkel binnen kwam en zich op de bank installeerde waarna hij 's avonds weer naar buiten werd gezet. Ooit heeft een medewerker dit sociale geval mee naar huis genomen. Binnen een oogwenk was hij weer terug. In die tijd mocht je nog overal roken en de verslaafde kat inhaleerde de dampen gezellig mee. Nadat mijn pc van een monitor afgekoppeld werd zette de kat het op een holletje en sprong boven op de nog warme monitor. Ergens deel van willen uit maken en daar je voordeel mee doen is dus niet alleen voor mensen weggelegd. In dit geval offerde de kat hierdoor zelfs onbewust zijn gezondheid op.

Zover gaat het hopelijk niet in onze wereld van de sociale media. Alhoewel, onlangs las ik een verontrustend berichtje over een zich tegen haar ouders afzettend tienermeisje dat dit via een tweet wereldkundig maakte. Ze had haar telefoonnummer en adres er gelijk maar even bij cadeau gedaan. Loverboys lagen op de loer.

Facebook gebruik ik sinds het begin van de cursus. Leuk wanneer je met mensen in contact wilt blijven die je niet zo vaak ziet, maar verder heeft het privĂ© en voor het archief weinig toegevoegde waarde. Als testje heb ik een evenement gemaakt op facebook (en op Hyves) voor de tentoonstelling ‘Ontmoet je wijk Schuytgraaf’. Ben benieuwd of de toeloop hierdoor inderdaad hoger wordt.

Pas een netwerk oprichten wanneer je weet waarover je het wilt hebben lijkt me zinvoller dan te kijken hoeveel vrienden je kunt halen. Via deze link zie je hoeveel er wordt afgekonkeld in Nederland. De berichten gaan zo snel dat je de kans niet krijgt ze allemaal te lezen, laat staan er een touw aan vast te knopen.
LinkedIn ziet er wat professioneler uit. Maar waarom moet je na inloggen toch weer opnieuw inloggen bij sommige acties zoals bij ‘add connections’?

Waar zouden katten het samen over hebben?

1 opmerking:

  1. Tjezus! Die Hyves pagina lijkt wel heel stevig op de wakkerste krant van Nederland. Supergehalte aan inhoud. Ik zet hem meteen in mijn favorieten (not!). Hoeveel respect Hyvers voor domme uitspraken kunnen hebben... (misschien voor deze ook wel ;-)

    Helemaal eens met het idee dat je eerst een goed plan moet hebben wat je wil bereiken, dan een medium kiest en gaat expirimenteren en niet andersom. Dat leidt tot vanalles, zeker als je niet weet wat je wil.
    Erg leuk om toch ook steeds de kat als gast in je blogs tegen te komen!

    BeantwoordenVerwijderen